راهکارهایی برای افزایش عمر باتری خودرو

همانطور که در مقاله تست سلامت باتری اشاره شد، باتری نقش مهم‌ بسیار مهمی در تامین برق مورد نیاز خودرو دارد و بارها گفته شده پیشگیری بهتر از درمان است. پس بیایید در این مقاله با حمل خودرو قزوین همراه شوید و راهکارهای پیشنهادی برای افزایش طول عمر باتری اتومبیل را با هم بررسی کنیم.

راهکارهای ارائه شده توسط حمل خودرو قزوین، براساس مطالعات و تجریبات 25 ساله این مجموعه در حوزه خدمات تعمیر خودرو ارائه شده است، پس با ما همراه باشید…

چگونه عمر باتری را افزایش دهیم؟

افزایش عمر باتری
1. چکاپ دوره‌ای باتری

قطعا هزینه پیشگیری کمتر از درمان خواهد بود. پس در بازه‌های زمانی مشخص، وضعیت سلامت باتری و موتور خودرو را چک کنید. در مقاله تست سلامت باتری گفته شد که در دمای پایین بدلیل غلیظ شدن روغن موتور از عملکرد باتری کاسته می‌‌شود. بنابراین در هوای سرد شارژ باتری را در حالت 100% و موتور را گرم نگهدارید. در هوای گرم هم مراقب سطح آب باتری باشید که در سطح لازم قرار داشته باشد.

2. پاک کردن خوردگی‌های باتری

سعی کنید همیشه خوردگی‌های اطراف قطب‌های باتری را تمیز کنید. این خودرگی‌ها اغلب در اثر نشت هیدروژن اسید باتری به بیرون آن ایجاد می‌شوند و معمولا سفید یا سبز رنگ هستند. این خوردگی‌ها مانع رسیدن برق به کابل‌ها می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود در زمان تعویض روغن موتور ماشین این خودرگی‌ها را نیز پاک کنید. برای پاک کردن خوردگی‌ها می‌توانید خیلی راحت از برس سیمی یا محلول‌های موجود در بازار استفاده کنید. البته محلول آب و جوش شیرین به نسبت 50% هم این خوردگی‌ها را از بین خواهد برد.

3. نگهداری آب باتری در سطح استاندارد

در صورت کم شدن سطح آب باتری، آن را به میزان استاندارد اضافه کنید. دقت داشته باشید مقدار آب باتری اتومبیل از میزان استاندارد و مجاز بیشتر نشود. هرگز از اسید برای پر کردن مخزن باتری استفاده نکنید. استفاده از آب مقطر بهترین گزینه برای رساندن میزان آب باتری به سطح استاندارد است.

4. کاهش تعداد استارت در فواصل کوتاه زمانی

با کار کردن موتور خودرو انرژی مکانیکی به الکتریکی تبدیل شده و باعث شارژ باتری می‌شود. اما راندن اتومبیل در مسافت‌های کوتاه و خاموش کردن مکرر خودرو و استارت زدن مکرر، فرصت شارژ را از باتری گرفته و فشار زیادی را به باتری تحمیل می‌کند پس تا جایی که ممکن است کمتر استارت بزنید.

5. نگهداشتن شارژ باتری در سطح استاندارد

هرگز شارژ باتری را بیش از حد استاندارد قرار ندهید. در چنین شرایطی قطعا از عمر باتری کاسته خواهد شد.

6. خاموش کردن سیستم الکتریکی خودرو قبل از استارت زدن

برای کاهش بار باتری بهتر است قبل از استارت زدن کلیه بخش‌های الکترونیکی خودرو مانند چراغ‌ها را خاموش کنید.

7. جلوگیری از تخلیه کامل شارژ باتری

تخلیه کامل شارژ باتری ماشین بطور مکرر یا برای مدت طولاتی باعث کاهش عمر باتری می‌شود. از تخلیه کامل شارژ باتری جدا خودرداری کنید.

8. دمای باتری را بین 19 تا 32 درجه سانتی‌گراد نگهدارید

برای حرکت الکترون در بین صفحات موجود در باتری سعی کنید دمای باتری بین 19 تا 32 درجه سانتی‌گراد باشد. گرمای شدید باعث افزایش واکنش شیمیایی و کاهش عمر باتری ماشین می‌شود. سرمای شدید نیز عملکرد باتری را کاهش می‌دهد بنابراین توصیه می‌کنیم برای محافظت باتری در برابر سرما و گرما از روکش‌های عایق‌بندی استفاده کنید. بهتر است باتری‌هایی که شارژ 100% دارند در مکانی سرد نگهداری شوند و میزان شارژ آنها در بازه‌های زمانی شش ماهه چک شود که اگر به 80% رسیده باشند باید شارژ مجدد انجام شود.

افزایش عمر باتری
9. جلوگیری از خاموش ماندن طولانی مدت اتومبیل

همانطور که قبلا نیز اشاره شد کار کردن موتور ماشین باعث تبدیل انرژی مکانیکی به الکتریکی می‌شود. بنابراین با خاموش ماندن طولانی مدت خودرو امکان شارژ باتری وجود نخواهد داشت. پس پیشنهاد می‌کنیم خودرو برای طولانی مدت بی حرکت نماند و با روشن کردن موتور اتومبیل اجازه دهید باتری مجدد شارژ شود.

10. بررسی اتصالات باتری

در بعضی مواقع بدلیل گذشت زمان و حرکت خودرو امکان شل شدن اتصالات و خارج شدن باتری از جای خود وجود دارد. بنابراین حتما اتصالات باتری را چک کنید که مشکلی وجود نداشته باشد.

11. چکاپ دوره‌ای موتور خودرو

همانطور که گفته شد، عملکرد مطلوب باتری، رابطه مستقیم با عملکرد موتور دارد. توصیه می‌شود هر زمان که روغن موتور تعویض می‌شود وضعیت سلامت باتری هم چک شود و برای جلوگیری از فشار به باتری، از عملکرد صحیح موتور اطمینان حاصل فرمایید.

12. دقت داشته باشید که بار پارزیتیک همواره کمتر از 120 میلی‌آمپر باشد.

نکاتی که در خصوص افزایش عمر باتری مرور شد، نتایج حاصل از مطالعات انجام شده و تجارب 25 ساله حمل خودرو قزوین می‌باشد. اگر نیاز به مشاوره یا اطلاعات بیشتر در خصوص باتری خودرو دارید می توانید با واحد مشاوره امداد خودرو قزوین به شماره 09121827490 تماس حاصل فرمایید.

اگر نیاز به اطلاعات خاصی در حوزه خودرو و خدمات مربوط به آن دارید،از طریق کانال‌های ارتباطی ما را در جریان قرار دهید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تماس سریع کلیک کنید