قطعات یدک کش

در مقالات قبلی انواع خودروبر و کاربرد آن را بررسی کردیم و گفتیم یک خودروبر حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد. اما در این مقاله قصد داریم مهمترین قطعات یدک کش را معرفی و مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که قبلا گفته شد، عوامل متعددی مانند نوع و ارزش خودرو، مسافتی که باید طی شود، وزن خودرو و سایر عوامل، در انتخاب خودروبر یا یدک کش تاثیرگذار است. اما اگر تصمیم به استفاده از یدک کش گرفتیم باید نکات زیر را مدنظر قرار دهیم.

قطعات یدک کش

یدک کش چیست؟

طرح اولیه یدک کش در سال 1916 توسط ارنست هولمز که شاهد سقوط خودرویی در نهر آب و بیرون آوردن آن با طناب توسط 6 مرد تنومند بود ارائه شد. این طرح اولیه به مرور زمان توسط هولمز پخته‌تر و کامل‌تر شده تا جایی که تبدیل به صنعت ساخت یدک کش گردید. یک کش وسیله نقلیه‌ای است که برای جابجایی خودروهای آسیب دیده، خودروهایی که دچار نقص فنی شده‌اند یا خودروهایی که به دلیل عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی باید اعمال قانون شده و به پارکینگ منتقل شوند استفاده می‌شود. دقت داشته باشید که ماهیت یدک کش با خودروبر کاملا متفاوت است و برای مطالعه بیشتر در خصوص خودروبر و انواع آن به مقاله خودروبر کفی چیست و چه کاربردی دارد مراجعه نمایید.

یک یدک‌کش از بالابر، زنجیر یا سیم بوکسل، قلاب و چرخ گیر تشکیل شده است. خودرویی که قصد جابجایی آن را داریم به وسیله قلاب و سیم بوکسل به یدکش متصل می‌شود. چرخ گیرها زیر چرخ‌های جلو یا عقب خودرو قرار می‌گیرند و چرخ‌ها بعد از محکم شدن در چرخ‌گیر توسط بالابر  از سطح زمین جدا می‌شوند. حالا خودرو آماده جابجایی خواهد بود.

با توجه به توضیحات ارائه شده، مهمترین قطعات یدک کش شامل بالابر و چرخ گیرها، سیم بوکسل و قلاب و سایر قسمت‌ها خواهد بود که در ادامه بحث خواهیم کرد.

بالابر و چرخ گیر 

بالابر پنوماتیک یا هیدرولیکی وظیفه جداسازی چرخ‌های خودرو را از سطح زمین دارد. بالابر توسط آرتور دبلیو نلسون از شرکت Weld Built Body Co در سال 1967 طراحی شده است. چرخ‌گیرها چیزی شبیه به عینک هستند که در زیر تایرهای خودرو قرار می‌گیرند و تایرها بطور کامل در فضای مربعی شکل آن جای می‌گیرند. بعد از مطمئن شدن از قرارگیری صحیح چرخ در چرخ گیر، چرخ‌های خودرو با استفاده از بالابر از سطح زمین جدا خواهند شد.

بنابراین باید دقت داشت که اولا چرخ گیرها از مقاومت بالایی برای تحمل وزن و کشش داشته باشند و ثانیا چرخ ها را بکار کامل ثابت و بی حرکت نگه داشته و مانع از هرگونه حرکت اضافه خودرو در حال حمل شوند.

قطعات یدک کش

سیم بوکسل

بطور قطع سلامت و ایمنی قطعات مختلف یدک کش همچون هر وسیله نقلیه دیگری در کاهش حوادث جاده‌ای و افزایش ایمنی تاثیرگذار خواهد بود. اما یکی از نکات بسیار مهم در خصوص یدکش، سلامت کابل یدکش یا به اصطلاح سیم بوکسل است. سیم بوکسل یکی از مهمترین قطعات یدک کش محسوب می‌شود. در ادامه در این خصوص بیشتر بحث خواهیم کرد.

چرا سیم بوکسل یکی از مهم‌ترین قطعات یدک کش محسوب می‌گردد و چه تاثیری در کاهش سوانح جاده‌ای خواهد داشت؟ در حمل خودرو به شیوه یدک کش تنها اتصال بین خودرو در حال حمل و یدک کش از طریق سیم بوکسل ایجاد می‌شود. بنابراین اگر این قطعه دچار نقص فنی باشد یا استحکام کافی نداشته باشد احتمال بروز حوادث را چندین برابر خواهد کرد. بنابراین باید دقت کافی را در زمان انتخاب سیم بکسل مناسب داشته باشید. یک سیم بوکسل مرغوب و مناسب باید مقاومت و دوام کافی در برابر سایش داشته باشد و به راحتی پاره نشود. سیم بکسل باید توانایی کشیدن و تحمل وزن انواع خودرو را داشته باشد. مقاومت در برابر ضربات و خوردگی یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که باید سیم بوکسل مناسب داشته باشد. از آنجایی که به لحاظ شرایط آب و هوایی و جاده‌ای امکان بروز حوادث جاده‌ای بیشتر خواهد بود، بنابراین سیم بوکسل در هوای سرد زمستان هم باید کارایی مناسب را داشته باشد. انعطاف پذیری یکی دیگر از الزامات سیم بوکسل محسوب می‌شود تا بتواند بخشی از ضربات را در حین حرکت در جاده بگیرد.

قطعات یدک کش

موتور یدک کش

از یدک کش برای حمل و جابجایی خودرو استفاده می‌شود و اکثر خودروهای موجود در ایران نیز دارای وزن بالایی هستند. بنابراین یدک کش‌ها باید از موتورهای قوی برخوردار باشند تا توانایی کشیدن و جابجایی سایر خودروها را داشته باشند. در اغلب موارد از نیسان و وانت به عنوان یدک کش استفاده می‌شود.

بدنه یدک کش:

یکی از آیتم‌هایی که برای انتخاب یدک کش باید مورد توجه قرار گیرد شاسی و بدنه یدک کش می‌باشد. بطور قطع سالم و بی‌نقص بودن شاسی و بدنه خودرو تاثیر بسزایی در میزان ایمنی و سلامت یدک کش خواهد داشت.

بنابراین اگر یدک کشی ویژگی های گفته شده را داشته باشد، قطعا از ایمنی بالایی برخوردار خواهد بود. برای دریافت خدمات تخصصی حمل خودرو حتما نکات مطرح شده را در نظر داشته باشید و از مراکز معتبر و حرفه‌ای درخواست خدمات نمایید.

خودروبر رشت به عنوان یک مجموعه حرفه‌ای و معتبر با 25 سال سابقه خدمت، آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می‌باشد.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تماس سریع کلیک کنید