تعمیر برف پاک کن خودرو

خودرو از قطعات متعددی تشکیل شده که هر یک کاربرد و وظیفه مشخصی دارد. اگر هر یک از این قطعات دچار نقص فنی گردد، قطعا مشکلات متعددی را در حین رانندگی ایجاد خواهد کرد. برف پاک کن یکی از اجزای الکتریکی و به ظاهر ساده خودرو است که نقش بسیار تعیین کننده‌ای در ایجاد دید مناسب برای راننده در روزهای برفی و بارانی ایفا می‌کند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم انواع برف پاک کن و نحوه رفع نقص آن را بررسی نماییم. افرادی که به اجزای مختلف ماشین آشنایی دارند می‌توانند نقص فنی را تشخیص داده و تعمیر نمایند اما اگر دانش کافی نداشتید،زمان و ابزار کافی در دسترس نبود می‌توانید به تعمیرگاه تخصصی امداد خودرو جاده‌ای قزوین مراجعه نمایید. اما اگر مایلید که بدانید چگونه برف پاک کن خودرو را تعمیر نمایید با ما همراه باشید.

تعیر برف پاک کن

تاریخچه اختراع برف پاک کن

برف پاک کن در خودرو، وسیله‌ای است که برای پاک‌کردن برف و باران و گاهی تمیزکردن شیشه خوردرو به‌کار می‌رود. نخستین برف‌پاک‌کن خودرو در ۱۹۰۳ میلادی توسط بانوی مخترع آمریکایی، مری اندرسون اختراع شد. برف‌پاک‌کن نیز همچون سایر اختراعات بشر از زمان اختراع تا کنون دست‌خوش تغییرات بسیاری بوده و رفته‌رفته از یک وسیله پیش‌پا افتاده در خودروهای قدیمی، به وسیله‌ای پراهمیت در خودروهای امروزی تبدیل شده است.

برف پاک کن‌ها در شکل ابتدایی خود به صورت مکانیکی بودند و دارای دسته یا اهرمی بودند که از داخل کابین خودرو برای پاک کردن شیشه کنترل می‌شدند. اما با گذشت زمان تغییرات عمده‌ای در ساختار آنها ایجاد شد بطوریکه همه برف پاک کن‌های امروزی الکترونیکی شده و علاوه بر سهولت استفاده، کارایی بالاتری نیز دارند. اکثر خودروهای امروزی علاوه بر شیشه جلو، برای شیشه عقب هم برف پاک کن داشته و در همه آنها مخزن آبی تعبیه شده که به راحتی تنها با زدن یک دکمه می‌توانید برای پاک کردن گرد و غبار از روی شیشه نیز استفاده کنید. خودروهای امروزه حتی مجهز به سنسور برای فعال شدن یا سرعت حرکت برف پاک کن هستند.

در برخی ازخودروها حتی برای چراغ‌ها هم برف پاک کن تعبیه شده است. اما آنچه که مهم است نقش غیرقابل انکار این قطعه در ایجاد دید مناسب در روزهای بارانی و برفی است. بنابراین همیشه از سلامت برف پاک کن‌ها اطمینان حاصل نمایید. در ادامه مقاله بخش‌های مختلف برف پاک کن، علائم نقص فنی و نحوه تعمیر آنها بررسی خواهد شد.

انواع برف پاک کن

بطور کلی برف پاک کن از دو دو بخش تیغه و دسته تشکیل شده که امروزه برف پاک کن‌هایی که در خودروها استفاده میشوند به دو دسته تقسیم خواهند شد:

برف پاک کن با تیغه لاستیکی

در برف پاک کن‌های معمولی به دلیل استفاده از لاستیک فشرده در بخش تیغه‌، به مرور زمان و با تابش نور خورشید و تغییر دما، تیغه دچار خشکی و در نهایت پارگی خواهد شد. بنابراین عمر این نوع تیغه به نسبت پایین بوده و مجبورید در فواصل زمانی کوتاه‌تری آن را تعویض نمایید.

تعیر برف پاک کن

برف پاک کن با تیغه ژله‌ای

برف پاک کن با تیغه ژله‌ای نوع دیگری از تیغه برف پاک کن است که نسبت به تیغه لاستیکی عمر طولانی‌تری دارد. علت دوام بالای آن استفاده از سیلیکون به جای لاستیک است. تیغه‌های ژله‌ای کاملا به سطح شیشه چسبیده و در نتیجه شیشه را بهتر پاک می‌کنند و دید مناسب‌تری برای راننده ایجاد می‌کنند. گذشته از آن سیلیکون مقاومت بالاتری در برابر تابش خورشید و تغییرات جوی دارد.

انواع خرابی و روش تعمیر برف پاک کن

برف پاک کن حرکت نمی‌کند

به دلایل مختلف مانند پارگی سیم، سوختن موتور، خرابی فیوز و اتصالی در سیستم برف پاک کن، ممکن است برف پاک کن از حرکت بایستد و کار نکند. در همه این موارد نیازی به تعویض کامل برف پاک کن نیست و با تعویض یا تعمیر قطعه معیوب مشکل حل خواهد شد بنابراین لاز است حتما از یک تعمیرکار کمک بگیرید.

حرکت برف پاک کن روی شیشه کند است

نقص فنی در موتور برف پاک کن، حرکت تیغه‌ها را مختل خواهد کرد. در صورت نقص فنی در موتور برف پاک کن ، تیغه‌ها یا زیادی شل یا سفت حرکت خواهند کرد.

حرکت برف پاک کن با صدای ناهنجار همراه است

علت ایجاد صدای ناهنجار در زمان حرکت برف پاک کن روی شیشه، کهنه و مستهلک شدن تیغه های برف پاک کن است. با گذشت زمان و در اثر گرما و سرما تیغه‌های لاستیکی بافت مستحکم اولیه خود را از دست داده و دچار پارگی می‌شوند. در این شرایط نه تنها حرکت تیغه‌ها روی شیشه همراه با صدای ناهنجار خواهد بود بلکه در زمان بارندگی شیشه بطور کامل پاک نخواهد شد. با تعویض تیغه‌ها این مشکل برطرف خواهد شد.

آب پاش برف پاک کن از کار افتاده است

سیستم آب پاش برف پاک کن بسیار ساده است و از سه بخش سوئیچ، ماژول کنترل و موتور به همراه یک پمپ متصل به آن تشکیل شده است. بنابراین کافیست این سه بخش را چک نمایید.

در خودروهای امروزی داخل کابین چراغی تعبیه شده است که میزان مایع موجود در مخزن آب برف پاک کن را نشان می‌دهد. اما بعضی از مواقع عملکرد این چراغ دچار مشکل می‌شود. بنابراین بهتر است خودتان میزان مایع شیشه شوی داخل مخزن آب را چک نمایید.

نشتی یا قطع شدن شلنگ مخزن

یکی از مشکلات بسیار شایع در خصوص برف پاک کن نشتی یا قطعی شلنگ یا نشتی در مخزن آب است. در این براحتی می‌توانید با تعویض شلنگ یا مخزن مشکل را برطرف نمایید.

گرفتگی در قسمت آب پاش

اگر مخزن را با آب پر می‌کنید، به دلیل وجود املاح در آب امکان ایجاد رسوب در مسیر برف پاک کن بسیار زیاد است. بنابراین اگر دیدید با وجود پر بودن مخزن آب و عدم وجود نشتی در سیستم برف پاک کن، همچنان با مشکل مواجه هستید، خروجی‌های آب پاش را چک نمایید و مطمئن شوید دچار گرفتگی نشده باشند. توصیه ما استفاده از آب جوشیده برای مخزن شیشه شور است. اما اگر از محلول‌های شیشه شور استفاده می‌کنید، حتی یک گرفتگی ساده نیط می‌تواند مشکل ساز شود.

تعمیر برف پاک کن

یخ زدگی مایع درون مخزن برف پاک کن به دلیل سردی هوا

در روزهای سرد سال، یخ زدگی مایع درون مخزن برف پاک کن بسیار شایع است. از آنجایی که ذوب شدن مایع چندین ساعت زمان نیاز دارد توصیه می‌کنیم از محلول‌های مرغوب استفاده نمایید تا دچار مشکل نشوید.

در این مقاله سعی شد یک دید کلی در خصوص ساختار و عملکرد برف پاک کن و نحوه تعمیر آن ارائه دهیم. با این وجود در صورتی که ابزار یا زمان کافی برای تعمیر در اختیار نداشتید می‌توانید با خودروبر رشت تماس گرفته تا تعمیرات توسط کارشناسان در حوزه تعمیر خودرو انجام شود.

اگر در خصوص برف پاک کن همچنان سوالی باقی مانده است حتما مطرح بفرمایید تا پاسخگوی سوالات شما باشیم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تماس سریع کلیک کنید