نحوه تست سلامت باتری خودرو- تعمیر خودرو در محل قزوین

روشن شدن خودرو با اولین استارت یکی از دغدغه‌های همیشگی رانندگان به ویژه در روزهای سرد سال بوده است، به همین دلیل رانندگان همواره به دنبال تست سلامت باتری خودرو و اطمینان از عملکرد صحیح آن می‌باشند. با این وجود قطعا مواردی پیش آمده که باتری خودرو دچار نقص فنی شده و دردسرهایی را ایجاد کرده باشد. در چنین مواردی می‌‌توانید با واحد تعمیر خودرو در محل قزوین به شماره 09121827490 به راحتی تماس گرفته و در کمترین زمان ممکن خدمات مورد نیاز خود را دریافت نمایید.

اما علاوه بر دریافت خدمات تعمیر خودرو در محل قزوین توسط امدادخودرو کوهین، ما قصد داریم در این مقاله علاوه بر توضیح نقش باتری در خودرو، نکاتی را در مورد سلامت باتری و نحوه تست عملکرد صحیح آن مطرح نماییم.

نکاتی که در این مقاله آموزش داده خواهد شد:
  • نقش باتری در خودرو
  • چرا میزان شارژ باتری در هوای سرد اهمیت بیشتری دارد؟
  • نحوه سنجش میزان شارژ باتری خودرو به وسیله ولت‌متر
  • نحوه سنجش میزان شارژ باتری خودرو به وسیله تستر بار باتری
برای مطالعه بیشتر: خدمات امداد خودرو
تعمیر خودرو در محل قزوین
نقش باتری در خودرو

وظیفه باتری تامین جریان برق مورد نیاز در خودرو است و عملکرد صحیح آن یکی از آیتم‌های بسیار مهم در سلامت و امنیت خودرو محسوب می‌شود. با روشن شدن موتور خودرو ، باتری جریان برق را به سراسر خودرو انتقال می‌دهد و حتی زمانی که موتور خودرو خاموش است هم چنان باتری می‌تواند برق مورد نیاز بخش‌هایی از خودرو مانند چراغ‌ها، دزدگیر، سیستم پخش صوت و … را فراهم نماید.  نکته مهم دیگر در خصوص نقش باتری در خودرو زمانی مشخص می‌شود که دینام عملکرد مناسبی نداشته باشد، در چنین شرایطی باتری تضمین کننده عملکرد صحیح بخش‌های مختلف خودرو خواهد بود.

بنابراین بسیار اهمیت دارد که سطح شارژ و سلامت باتری بطور دوره‌ای تست شود. خدمات تست سلامت باتری توسط واحد تعمیر خودرو در محل امداد خودرو قزوین در حال ارائه می‌باشد، با این حال در ادامه نحوه تست سلامت باتری را آموزش خواهیم داد.

چرا میزان شارژ باتری در هوای سرد اهمیت بیشتری دارد؟

در دمای پایین به دلیل انبساط، روغن موتور سفت و غلیظ خواهد شد، بنابراین در چنین شرایطی برای روشن کردن و به حرکت درآوردن موتور به شدت جریان برق بالاتری نیاز است. با در نظر گرفتن این مورد، هر چه روغن موتور غلیظ‌تر شده باشد، باتری باید ولتاژ بالاتری را برای روشن شدن خودرو تامین نماید. بنابراین در هوای سرد سلامت باتری اهمیت بالاتری پیدا خواهد کرد. علاوه بر مواردی که برای روغن موتور در دمای کم گفته شد باید به این مورد هم اشاره کنیم که متاسفانه با کاهش دما از عملکرد باتری هم کاسته می‌شود به این معنی که در اکثر باتری‌ها در دمای منفی 17 درجه سانتی‌گراد تنها 65 درصد از شدت جریان عادی برای استارت زدن تامین می‌شود.

هشدار: قبل از شارژ مجدد باتری حتما دقت داشته که مایع اسیدی داخل باتری منجمد نشده باشد. چون در صورت انجماد مایع اسیدی در حین شارژ، احتمال ترکیدن باتری بسیار بالا خواهد بود. بنابراین قبل از شارژ باتری حتما آن را از خودرو جدا کرده و گرم کنید و مطمئن شوید مایع اسیدی درون آن منجمد نشده باشد.

نحوه سنجش میزان شارژ باتری خودرو به وسیله ولت‌متر

برای سنجش میزان شارژ باتری خودرو از دستگاه سنجش ولتاژ یا ولت متر استفاده می‌شود که برای دقت و سهولت در استفاده پیشنهاد می کنیم از ولت‌متر دیجیتال استفاده کنید. دقت داشته باشید سوئیچ را کامل ببندید و تمام چراغ ها را خاموش کنید، بعد اقدام به تست شارژ باتری نمایید. دستگاه ولت متر دارای دو کابل قرمز و مشکی می‌باشد که برای تست شارژ باتری، کابل قرمز که کابل مثبت ولت‌متر است را به قطب مثبت باتری و کابل مشکی که کابل منفی ولت‌متر است را به قطب منفی باتری وصل کنید و عدد نشان داده شده روی دستگاه را با جدول زیر مقایسه کنید.

سنجش ولتاژ باتری به وسیله ولت‌متر

ولتاژ باتری
وضعیت شارژ
12.66
100%
12.43
75%
12.25
56%
12.18
50%
12
31%
11.95
25%
11.7
0%
تعمیر خودرو در محل قزوین

نکته: ولتاژ باتری به ازای هر 12 درجه سانتی‌گراد کاهش دما، 0.01 ولت افت خواهد داشت و جدول بالا مربوط به دمای 26 درجه سانتی‌گراد است. بنابراین برای تست شارژ باتری باید به درجه حرارت و دمای محیط هم توجه داشته باشید.

نکته: بطور منظم و در فاصله زمانی مناسب میزان شارژ باتری خود را چک نمایید تا از تخلیه کامل آن جلوگیری شود. در صورت تکرار تخلیه کامل باتری، بطور قطع از عمر مفید باتری کاسته خواهد شد و مجبور به تعویض باتری خواهید بود.

نکته: در صورتی که باتری در سلامت کامل باشد، میزان ولتاژ نشان داده شده با ولتاژ درج شده روی بدنه باتری یکسان خواهد بود.

نحوه سنجش میزان شارژ باتری خودرو به وسیله تستر بار باتری

در این روش باتری باید 100 % شارژ باشد و ولتاژی بین 12 تا 12.9 را نشان دهد. دقت داشته باشید که پایانه‌ها از باتری اتومبیل قطع شده باشند. گیره کابل قرمز که کابل مثبت تستر بار است را به قطب مثبت باتری و گیره کابل مشکی را به قطب منفی باتری متصل نمایید. معمولا با گذشت 5 ثانیه پس از اتصال، دستگاه شروع به کار می‌نماید. در زمان اتصال خروجی منفی با باتری، جرقه کوچکی ایجاد می‌شود، نگران نباشید کاملا طبیعی است. اعداد نمایش داده شده روی دستگاه را با جدول زیر مقایسه کنید.

سنجش میزان شارژ باتری به وسیله تستر بار

ولتاژ باتری
وضعیت شارژ
10.8
100%
10.2
75%
9.75
56%
9.6
50%
9.14
31%
9
25%
8.4
0%
تعمیر خودرو در محل قزوین

اگر میزان ولتاژ نمایش داده شده، 9 یا کمتر از این مقدار باشد به احتمال زیاد شما مجبور به خرید باتری جدید خواهید بود.

با وجود تمام نکات و آموزش‌های ارائه شده برای تست سلامت باتری شما می‌توانید به راحتی با واحد تعمیر خودرو در محل قزوین با شماره 09121827490 تماس بگیرید یا به شعب ما که آدرس کامل آن‌ها در بخش تماس با ما وجود دارد،  مراجعه حضوری داشته باشید.

اگر در مورد باتری خودرو احتیاج به اطلاعات بیشتری دارید یا سوالی باقی مانده است در بخش دیدگاه مطرح بفرمایید.

مقالات مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonتماس سریع کلیک کنید