نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی

نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی، یکی از مسائلی است که همواره با اعتراض طرفین تصادف همراه خواهد بود. ما در امداد خودرو قزوین رشت قصد داریم نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی را طی این مقاله عنوان کنیم. بر اساس قوانین و ضوابط راهنمایی و رانندگی، مسئولیت و نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی برعهده کارشناس راهنمایی و رانندگی حاضر در صحنه است.

کارشناس بر اساس قوانین مربوطه، مشاهده صحنه تصادف و اظهارات شاهدین، مقصر را تعیین می‌کند. اگر فرد مقصر اعتراضی نسبت به رای کارشناس داشته باشد، می‌تواند مورد را از طریق اعلام درخواست به کارشناس رسمی دادگستری وسائط نقلیه موتوری زمینی و تصادفات پیگیری نماید.

نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی

مهم ترین علل وقوع تصادفات جاده ای و نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی

  • عدم رعایت حق تقدم

یکی از مهم‌ترین عوامل وقوع تصادفات رانندگی عدم رعایت حق تقدم می‌باشد. کارشناس راهنمایی و رانندگی برای تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی، علائم موجود در محل را بررسی می‌نماید. مانند تابلوها، خط کشی‌ها، چراغ‌ها و … فردی که این علائم را رعایت نکرده باشد، مقصر اعلام خواهد کرد.

بطور مثال تصادفات در مسیرهای فرعی به اصلی یا تصادف در ورود به میدان. وسیله نقلیه‌ای که از مسیر فرعی وارد مسیر اصلی شده، مقصر تصادف خواهد بود. در تصادفات داخل میدان خودرویی که وارد میدان شده است، در مقابل خودرویی که در میدان حضور داشته مقصر شناخته می‌شود.

  • سبقت غیر مجاز

عامل بعدی در وقوع تصادفات، متاسفانه سبقت غیرمجاز است. دقت داشته باشید برای سبقت گرفتن همواره از سمت چپ خودرو مورد نظر حرکت کنید. زمانی که تایر خودرو عقبی از آینه قابل رویت بود اجازه دارید وارد لاین خودرو مورد نظر شوید. کارشناس مربوطه با حضور در صحنه تصادف، با بررسی شواهد تشخیص می‌دهد که آیا این اصول رعایت شده یا خیر.

در صورت عدم رعایت این اصول، شخص متخلف قطعا مقصر شناخته خواهد شد. نکته بعدی دقت به خط کشی‌ها است. در بعضی از مسیرها از طریق خط‌کشی‌ها اجازه سبقت گرفتن از خودروها سلب شده است. اگر راننده‌ای نسبت به این مورد بی توجهی کرده و سبب وقوع تصادف شده باشد، قطعا مقصر خواهد بود.

  • سرعت غیر مجاز

یکی از عوامل تعیین کننده امنیت در رانندگی، داشتن سرعت مجاز می‌باشد. سرعت مجاز با توجه به موقعیت جاده، شرایط آب و هوایی، زمان رانندگی تعیین می‌شود. کارشناس راهنمایی و رانندگی با حضور در صحنه تصادف، براساس اظهارات شاهدین و خط ترمز، سرعت تقریبی خودرو را تخمین می‌زند.

اگر سرعت تخمینی بیشتر از سرعت مطمئنه باشد، خودرویی که از سرعت مجاز تخطی کرده است را مقصر تصادف اعلام می‌نمایید. اگر راننده خودرو متخلف از سرعت مجاز، نه تنها مقصر شناخته می شود بلکه جریمه نیز خواهد شد.

  • تصادف بر اثر نقص فنی خودرو

کارشناس راهنمایی رانندگی با بررسی علائم اولیه و مشورت با کارشناس مکانیک خودرو، می‌تواند نقص فنی خودرویی که موجب وقوع تصادف شده است را تشخیص دهد. مانند نقص در ترمز خودرو و … که در این صورت راننده خودرو دارای نقص فنی، مقصر شناخته می‌شود.

  • بی دقتی در رانندگی

شامل مواردی است که اگر رعایت می‌شد، تصادفی رخ نمی‌داد. مانند برخورد اتومبیل با یک اتومیبل پارک شده یا برخورد به اتومبیل عقبی در زمان دنده عقب رفتن. که در چنین شرایطی تشخیص بسیار ساده خواهد بود و فردی که این اصول را رعایت نکرده باشد مقصر است.

  • تصادف با عبر پیاده

برای تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی در این شرایط باید به موارد متعددی دقت شود:

  • عبور از خط عابر پیاده
  • رعایت چراغ راهنمایی
  • عبور از پل عابر پیاده
  • عدم حرکت ناگهانی عابر به داخل خیابان

اگر با وجود رعایت تمام این موارد از جانب عابر پیاده، همچنان تصادف رخ داده باشد قطعا راننده وسیله نقلیه مقصر شناخته خواهد شد.

نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی
  • رانندگی در حالت غیر طبیعی

شرط اول در رانندگی داشتن شرایط جسمانی سالم و هوشیاری کامل است. برخی مواقع تصادفات بر اثر هوشیار نبودن راننده بدلیل مصرف دارو یا مواد مخدر و… رخ می‌دهد. در این صورت قطعا راننده خودرویی که در زما تصادف در حالت نیمه هوشیار می‌باشد مقصر شناخته خواهد شد.

  • کلام آخر

دقت داشته باشید ممکن است در تصادفات، عوامل متعددی موجب وقوع تصادف شده باشد. ممکن است هر دو طرف تصادف به میزان مشخصی مقصر شناخته شوند. بنابراین همانطور که قبلا هم اشاره شد، رای قطعی و نحوه تشخیص مقصر در تصادفات رانندگی به عهده کارشناس راهنمایی و رانندگی حاضر در صحنه می‌باشد. اما آنچه مسلم است، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، هوشیاری، دقت و صبوری در زمان رانندگی، می‌تواند از وقوع بسیاری از تصادفات جلوگیری نماید.

تصادفات علاوه بر بار مالی وارده به افراد، سبب بروز مشکلات روحی و جسمانی بی‌شماری نیز خواهند شد. پس سعی کنیم ایمن رانندگی کنیم. فراموش نکنیم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ضامن سلامت و امنیت ما در رانندگی می باشد.

همواره کنار شما و پاسخگوی سوالات شما هستیم با ما در تماس باشید…

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

تماس سریع کلیک کنید