بهترین زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو

آیا می‌دانید بهترین زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو چه موقع است؟ قطعا این جمله را شنیده‌اید که پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین در خصوص خودرو نیز بهتر است با بازدید دوره‌ای خودرو و تعویض قطعات مصرفی، قبل از اینکه به دلیل نقص فنی مجبور به انجام هزینه‌های سنگین یا سانحه شوید، قطعات معیوب را شناسایی کرده و آن‌ها را تعویض نمایید. اما بهترین زمان تعویض قطعات مصرفی چه زمانی است، یا منظور از قطعات مصرفی کدام قطعات است. شما به عنوان راننده و مالک خودرو، بهتر است این قطعات را شناخته و از بهترین زمان تعویض هر یک از آن‌ها مطلع باشید. بنابراین برای دانستن جواب این سوالات مهم با خودروبر رشت همراه باشید.

بهترین زمان تعویض قطعات مصرفی خودرو

منظور از قطعات مصرفی خودرو چیست؟

در ابتدای این مقاله گفته شد، بهتر است قطعات مصرفی خودرو را قبل از سررسید زمان انقضا، شناسایی و تعویض کنیم. اما منظور از قطعات مصرفی خودرو چیست؟ در خودرو قطعاتی وجود دارد که در مقایسه با سایر قطعات به نسبت عمر کوتاه‌تری دارند اما از اهمیت آن‌ها در کارکرد صحیح خودرو نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. بطور قطع قطعاتی مانند فرمان، صندلی یا موتور خودرو جزو قطعات مصرفی با عمر کوتاه نیستند. بنابراین هر قطعه‌ای که بعد از گذشت یک دوره مشخص نیاز به تعویض داشته باشد جزو قطعات مصرفی خودرو محسوب می‌شود. در ادامه مقاله لیستی از قطعات مصرفی و بهترین زمان تعویض هر یک ارائه خواهیم داد.

لاستیک و تایر را  چه زمانی عوض کنیم؟

متاسفانه بخشی از تصادفات رانندگی بدلیل ترکیدگی یا پنچری لاستیک‌ها ایجاد می‌شود. بنابراین بهتر است همواره از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل کنیم. بهترین زمان تعویض لاستیک بعد از 3 سال یا بعد از طی کردن 80 تا 100 هزار کیلومتر است. از نظر ظاهری هم می‌توان آج لاستیک را چک کرده و در صورت مشاهده ساییدگی حتما نسبت به تعویض آن‌ها اقدام نمایید.

بهترین زمان برای تعویض لنت و تسمه ترمز

زمان تعویض لنت‌ها به نوع آن‌ها بستگی دارد. در مورد لنت‌های جلو بهتر است به ازای هر 20 هزار کیلومتر، تعویض شوند. اما در خصوص لنت‌های عقب، اگر از نوع دیسکی باشد، بعد از 20 هزار کیلومتر و در خصوص لنت‌های کاسه‌ای بعد از 100 هزار کیلومتر نیاز به تعویض خواهند داشت.

در خصوص تسمه تایم و تسمه دینام، در صورت نصب و استفاده از قطعات مرغوب قطعا با گذشت 60 هزار کیلومتر مشکلی نخواهید داشت و بهتر است بعد از آن نسبت به تعویض قطعه اقدام نمایید.

لنت کاسه ای و لنت دیسکی

دیسک و صفحه را کی عوض کنیم؟

در صورت ایجاد نقص در دیسک یا صفحه، خودرو متوقف شده یا از شتاب آن کاسته خواهد شد. بنابراین قبل از ایجاد چنین شرایطی اقدامات لازم در جهت تعویض قطعه را انجام نمایید. اصولا این قطعات تا 100 هزار و حتی 120 هزار کیلومتر نباید دچار مشکل شوند اما برای جلوگیری از ایجاد دردسر بهتر است بعد از 120 هزار کیلومتر به فکر تعویض این قطعات باشید. البته در بررسی‌های دوره‌ای خودرو توسط تعمیرکار، قطعا سلامت این قطعات نیز چک خواهد شد و اگر نیاز به تعویض باشد فرد متخصص اعلام خواهد کرد. برای بررسی سلامت خودرو، می‌توانید با اطمینان خاطر از کارشناسان خودروبر قزوین کمک بگیرید.

البته علائمی برای تشخیص خرابی و پایان عمر دیسک و صفحه وجود دارد. مثل لرزش پدال کلاچ، ایجاد صدای ناهنجار زمان کلاچ‌گیری، سفت شدن پدال کلاچ و موارد دیگر که بهتر است حتما از یک تعمیرکار برای بررسی دقیق‌تر کمک بگیرید. دقت داشته باشید در خصوص روغن گیربکس نیز هم زمان با تعویض دیسک و صفحه یا به ازای هر 30 تا 50 هزار کیلومتر بهتر است تعویض شود. تعویض به موقع روغن گیربکس مانع از ساییدگی چرخ دنده‌های داخل موتور خواهد شد.

خودروبر رشت

ارائه دهنده خدمات تعویض

قطعات مصرفی خودرو

همین حالا تماس بگیرید

شماره امداد خودرو قزوین رشت

روغن موتور و فیلترها چه موقع باید عوض شوند؟

بطور میانگین هر 6 هزار کیلومتر یا هر 5 ماه بهتر از روغن موتور عوض شود. تعویض به موقع روغن موتور موجب حرکت نرم و درست پیستون ‌ها خواهد شد. توصیه می‌شود در زمان تعویض روغن موتور، فیلتر روغن، فیلتر هوا و فیلتر کابین نیز تعویض شود. کارکرد فیلتر هوا جلوگیری از ورود ضرات متعلق در هوا به موتور خودرو است و هر 5 هزار کیلومتر بهتر است عوض شود. فیلتر روغن نیز مانع از آسیب زدن سیالات آلوده به سامانه هیدرولیک می‌شود و در ازای هر 10 هزار کیلومتر باید عوض شود. فیلتر کابین هم تکمیل کننده سیستم تهویه است و مانع از ورود ذرات گرد و غبار به داخل کابین می‌شود و هر 8 هزار کیلومتر باید عوض شود. در خصوص فیلتر بنزین، برای پاکسازی سوخت و داشتن بهترین کیفیت در خصوص سوخت‌رسانی به موتور، بعد از 20 هزار کیلومتر حتما آن را تعویض نمایید.

برای تعویض شمع و وایر چه زمانی اقدام نماییم؟

از جمله علائم خرابی‌های شمع و وایر می‌توان به کاهش شتاب یا لرزش موتور اشاره کرد. اما برای بهبود کارکرد موتور بهتر است قبل از ایجاد مشکل، این قطعات را تعویض نمایید. بهترین زمان برای تعویض شمع‌ها هر 20 هزار کیلومتر می‌باشد. از جمله خدمات امداد خودرو قزوین رشت، بررسی دروه ای خودرو و تعویض قطعات مصرفی می‌باشد، بنابراین می‌توانید به راحتی با شماره امداد خودرو قزوین رشت تماس گرفته و خدمات دریافت نمایید.

زمان تعویض وایر شمع

جلو‌بندی خودرو چه زمانی باید عوض شود؟

کارکرد جلوبندی و سیستم تعلیق در خودرو، حفظ تعادل و هندلینگ است. اگر این بخش دچار مشکل شده باشد، علاوه بر ایجاد صداهای ناهنجار، تعادل خودرو نیز دچار مشکل شده و امکان ایجاد حادثه افزایش خواهد یافت. بنابراین بهترین زمان تعویض این قطعات هر 80 هزار کیلومتر است اما در صورت شنیدن صدای ناهنجار حتی قبل از این بازه نیز نسبت به رفع نقص در سیستم تعلیق اقدام نمایید.

زمان مناسب برای تعویض سایر اقلام مصرفی خودرو

روغن ترمز را بعد از 2 سال یا هر 50 هزار کیلومترحتما تعویض کنید. دقت داشته باشید اگر روغن ترمز به موقع عوض نشود منجبر به ایجاد آسیب در قطعات موتور خواهد شد. بنابراین در این خصوص سهل انگاری نکنید. روغن هیدرولیک فرمان نیز هر4 یا 5 سال تعویض شود مشکلی ندارد. در خصوص گاز کولر، به پیشنهاد خودروبر قزوین، تا زمانی که از سیستم سرمایشی خودرو خود راضی هستید بهتر است اقدامی در خصوص شارژ یا تعویض گاز کولر نداشته باشید.

در این مقاله سعی شد بهترین زمان برای تعویض قطعات مصرفی خودرو بیان شود. با این وجود بهتر است حتما بصورت دوره‌ای نسبت به بررسی سلامت خودرو اقدام نمایید. شایان ذکر است خودروبر رشت با در اختیار داشتن تیم متخصص در خصوص تعمیرات انواع خودرو، برای ارائه خدمات در خدمت شماست. برای دریافت خدمات می‌توانید به تعمیرگاه تخصصی امداد خودروبر رشت در جاده کوهین مراجعه کرده و خدمات دریافت نمایید. با ما در تماس باشید.

خودروبر رشت

ارائه دهنده خدمات تعویض

قطعات مصرفی خودرو

همین حالا تماس بگیرید

شماره امداد خودرو قزوین رشت

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

Call Now Buttonتماس سریع کلیک کنید